lördag 4 april 2009

Världspremiär!

Ja, välkomna, eller nåt.

Det var kanske dags att byta upp sig lite. Jag tyckte i alla fall det. Om inte annat är möjligheterna större här än med den gamla bloggen, lättare att fixa ihop en finfin design och så vidare.

Lämna gärna synpunkter på vad som är bra och mindre bra, sidan är långt ifrån klar.

Ifall det mot förmodan är någon vilsen själ som har hittat in här av en ren slump utan att känna mig, kan jag rekommendera en titt på min gamla blogg.

-----

Och nu blir det propaganda, så här lagom till premiären. Känner ni att det är jobbigt att bläddra igenom massa sidor på internet (typ min eminenta blogg) bara för att se att ungefär 90% av dem inte var uppdaterade den här gången heller? Då borde ni anpassa er till den nya tekniken och använda en så kallad RSS-läsare. Själv propagerar jag starkt för min favorit Netvibes. För att få ut maximalt bör man även använda webbläsaren Firefox.

Hur fungerar det då? Jo, först registrerar man ett konto på Netvibes. Ganska enkelt i mitt tycke. Efteråt går man in en sida man vill följa, och klickar på RSS-ikonen längst upp. I Firefox kommer bland annat alternativet upp ifall man vill följa sidan med hjälp av Netvibes, vilket man självklart går med på. Hur det fungerar med exempelvis Internet Explorer vet jag ej, men det ska säkert gå att fundera ut där med. Sedan går man in på alla sidor man vill följa, bloggar, festivalhemsidor, tidningar, i princip allt går att följa på detta sätt säjlvklart med några undantag. Till slut har man en fin samling, och då avslutar man med att Ställa in Netvibes som sin startsida, för som startsida får man verkligen ut maximalt av den. Sen ser man allt uppdaterat varje gång man startar sin webbläsare, riktigt fiffigt.

Netvibes har för övrigt fler fina funktioner; man kan sortera allt i egendöpta flikar, och förutom att följa sidor via RSS kan man bland annat se när man får nya mail, se uppdateringar från Facebook, ha lokala väderprognoser och så vidare. Bara fantasin sätter gränser. Ni kanske tycker att det verkar jobbigt och onödigt det här, men när man väl har kommit igång kan man inte vara utan det. Man sparar massa tid framför allt, som man kan använda till annat viktigt (typ plugga).

Så sätt igång genast, och börja gärna med att följa min blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar