torsdag 16 april 2009

En vädjan ut i det tysta

Vad är det med "quizzes" på Facebook och totalt genomusel svenska? Särskrivningar är vanligare där än, ja, särskrivningarna är väldigt frekventa. Det övriga språket, så som meningsbyggnad ger även det en hel del att önska. Visst, jag har full förståelse för att alla inte är lika bra som Björn Ranelid, men det ger inte något seriöst intryck så att säga. Man kanske ska anstränga sig lite i alla fall, om man nu vill att någon ska ta det på allvar. Sen att de flesta handlar om vilken IKEA-pryl man är och dylika saker, innebär i mina ögon att det kanske inte är något man ska ta så seriöst, men det finns ju även sådana som handlar om vilket parti man borde rösta på, som är lite mer seriösa. Publicerar man något till allmänheten anser jag att man ska vara noga med språket så gott man kan, till skillnad från om man chattar, SMSar eller liknande mer privata saker.

Jag kanske inte ska klaga, eftersom jag bojkottar dem alla, men jag vill inte ha hela min förstasida sönderspammad av särskrivningar och felstavningar. Det är ju till och med värre än all penisförstorarreklam jag får till min mail, och det säger en hel del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar