måndag 6 april 2009

Studenterna behöver mer pengar, eller nåt

Enligt allas vår favorittidning Aftonbladet måste hälften av landets studenter förlita sig på pengar från föräldrarna för att inte gå back varje månad. Ahlen har blandade känslor till detta. Tydligen finns det knappt pengar till mat när hyran, räkningar och kurslitteratur är betalda. Enligt CSN ligger studiemedlet i dagsläget på 7 820 kr när bidrag och lån har adderats. När jag för någon månad sedan kollade upp potentiella bostäder i Lund inför framtiden, låg ett genomsnittligt korridorsrum på drygt 3 000 kr. 4 700 kr kan vi säga att vi har över där, när hyran är betald. I hyran ingår även el, vatten och värme i de bostäder jag studerade, så där tillkommer inga extra kostnader. Nu är inte min ekonomi min starkaste sida, men jag ser inte några fler sorters räkningar som är direkt nödvändiga att betala. Möjligtvis telefon, vilket väl kan gå på i snitt 300 kr i månaden. Man behöver inte precis överdriva användandet. Internet, ifall det inte ingår i korridoren, kan gå på ytterligare någon hundralapp. Men det är inte överdrivet svårt att traska iväg med laptopen till närmaste café eller dylikt, där gratis trådlöst internet inte hör till ovanligheterna om jag inte är fel underrättad. 4 300 kr kan vi väl sägas ha kvar där. Okej, 4 000, bättre att dra av för mycket än för lite.

Sen var det tydligen bara kurslitteraturen kvar som bidrog till de höga kostnaderna som hindrade studenterna från att ha pengar över till mat. Inte för att jag är någon expert, men jag tvivlar starkt på att kurslitteratur kostar upp mot 4 000 kr per månad. Nu kanske någon viktigpetter tillägger att buss, andra transporter, nöje, kläder etc. också kostar pengar. Självklart ska även studenterna få roa sig, de ska även få klä sig någorlunda propert och det är inget tvivel om att de också behöver färdas på andra sätt än till fots och med cykel.

Men! Det stod det inget om i artikeln. Varken buss, andra transporter, nöjen, kläder eller vad man nu kan tänkas behöva som student för att ha ett dugligt liv, anser jag passa in i någon av kategorierna hyra, räkningar, kurslitteratur eller mat. Aftonbladet verkar bara råka missa att skriva om exempelvis allt supande bland studenterna i artikeln, för det de nämner tvivlar jag på kan äta upp nästan 8 000 kr per månad. Inte för att jag har något emot supandet, men man kanske får planera det något så att man inte bränner så mycket pengar att man får svälta. Och ärligt talat, man behöver inte bo i en stor lägenhet som student, bor man billigt får man pengar över till annat. Då behöver man inte lägga mer än hälften på hyran som det står i artikeln.

Klarar man bara av hushålla någorlunda med pengarna, bör man kunna ha ett skäligt liv även som student utan att behöva joba extra. Möjligen har jag fel dock, eftersom jag personligen inte har några erfarenheter. Att Aftonbladet har vinklat artikeln till att få situationen för studenterna att låta värre än den egentligen är är jag åtminstone övertygad om. När man läser artiklar med jämna mellanrum om att studenternas supande ökar och ökar, känns det ganska logiskt att de kanske har lite mer pengar över än vad Aftonbladet vill påskina. Och är man så dum att man lägger matpengarna på sprit, då får man nästan skylla sig själv.

Sen vill jag poängtera att en höjning av studiemedlen inte hade varit mig emot. Så här under finanskrisen när priserna på ungefär allt höjs, vet jag själv att mitt studiebidrag under gymnasiet räcker till allt mindre, eftersom det inte passar att justerna bidragets nivå. Man borde åtminstone anpassa studiemedlena under finanskrisen, och sedan kanske sänka dem igen när priserna åter är på en anständig nivå. Jag är dock övertygad som sagt att man i nuläget bör kunna klara av att leva anständigt, så länge man är smart nog att inte välja det dyraste av framför allt boende men även andra saker. Restaurangbesök en tio gånger per vecka kanske inte är överdrivet smart för att ta ett exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar