tisdag 7 april 2009

I'm gonna sing this song with all of my friends...

Jävla Popadelica. Det skulle ju inte bokas fler sevärda artister om allt hade blivit som jag ville. Nu bokar de trots det I'm From Barcelona, och jag kan iskallt konstatera att det med stor sannolikhet kommer att bli krockar mellan sevärda artister. Som lite plåster på såren får man väl säga att det var det absolut sista släppet.

Bredden är definitivt större i år än tidigare år, även om det i mitt tycke saknas en sådan där riktigt superbra artist som det har varit tidigare år. 06 var Hello Saferide där (visserligen innan jag började lyssna på dem), och 07 var Slagsmålsklubben där (också innan jag började lyssna på dem). Två riktigt bra artister. Att jag sedan inte gick på festivalen något av åren är en annan femma. Förra året spelade det eminenta bandet Alice in Videoland, som jag glädjande nog hann börja lyssna på inte allt för lång tid före festivalen, tack vare ett litet tips norrifrån. HS och SMK är riktigt bra, men AiV är bara snäppet under Sounds i mitt tycke, och med tanke på festivalens storlek kunde det knappast bli bättre.

I år då? Bra bredd som sagt, men inte den där riktiga toppen enligt min musiksmak. Nordpolen går iallafall före allt annat, och om ingen vill gå med mig, då får jag helt enkelt vråla lite extra i textraden "sitter här i parken, alldeles själv". Markus Krunegård, Au Revoir Simone, I'm From Barcelona och Adiam Dymott hade jag gärna sett också, så där är vi uppe i fem band. Randau verkar vilja dra med mig på John ME också, och åtminstone tre band till hade varit sevärda. Nio totalt med andra ord. En spelning snittar, säg 50 minuter. 9*50=450. 450/60=7,5 dvs 7,5 timme totalt. Festivalen är på 11 timmar totalt, 3,5 timme över med andra ord. I början spelar sällan bra band heller, så säg två timmar över. Två timmar där man ska hinna äta, springa ut i skogen och bygga upp glädjenivån, gå mellan scenerna och få bra platser etc. Detta om inga sevärda artister skulle krocka vill säga. Jag tvivlar starkt på att allt kommer att kunna gå att se, men vi får vänta tills dess att schemat kommer.

Nåja, det är väl så kallade angenäma problem jag har, förra året var det långt ifrån så här många sevärda artister, i princip bara Alice in Videoland som jag visste om i förväg (sen visade ju sig bland annat SoKo vara en hit).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar