söndag 19 april 2009

Lösningarna på fildelningsproblematiken

SvD skriver i sin nätupplaga om olika alternativ för att lösa fildelningsproblematiken. Mina två favoritförslag, fildelningsabonnemang samt bredbandsskatt (korsbandsskada enligt Firefox ordlista) finns båda med i listan. Jag är visserligen för fildelning, men eftersom alldeles för få utnyttjar det på samma sätt som jag (dvs. faktiskt köper skivor av artisterna som är bra, fildelningen fungerar mest som smidig provlyssning), så måste det helt klart till nya knep för att artisterna ska få betalt. Spotify är ett trevligt program, men det kommer inte fungera i längden mer än som ett ypperligt redskap på fester. Bara att plugga in datorn till stereon, sätta på Spotify och fixa en eminent spellista lite kvickt. Folk nöjer sig dock inte normalt med streamade låtar, i princip alla (däribland jag själv) vill kunna ha möjligheten att lyssna på låtarna även i mp3-spelare. Alternativet med mobilabonnemang faller på att filerna är bundna till telefonen, precis som att folk vill kunna lägga in filerna på mp3-spelare vill folk kunna lyssna på datorn och bränna skivor med sina låtar. De flesta vill helt enkelt kunna göra vad de vill med sina filer, och då finns i nuläget alternativen att ladda ner lågar illegalt, att betala för filer, eller att betala för fysiska skivor. Den illegala nedladdningen är hästlängder före i nuläget eftersom det är extremt mycket smidigare då man inte behöver fippla med internetbank varje gång.

Fildelningsabonnemang och bredbandsskatt kommer innebära att artisterna får pengar, samtidigt som att nedladdningen blir i princip lika smidig som förr, då det bara blir en något högre kostnad på den månatliga bredbandsräkningen. Jag håller alternativet fildelningsabonnemang något högre i nuläget, men ifall väldigt få börjar använda det är bredbandsskatt det enda rätta. Jag tror dock på att fildelningsabonnemang faktiskt kan fungera, då det enligt mig är smidigheten som är det främsta argumentet för illegal fildelning, inte priset. Dessutom kanske pengarna till och med skulle gå direkt till artisterna istället för till de giriga skivbolagen som fallet till stor del är nu. Men, hade alla bara gjort som jag hade det här problemet inte behövt finnas. Tyvärr är det ju förbjudet för mig att leta upp bra musik med hjälp av nedladdning, trots att jag köper massa skivor tack vare den. Innan jag laddade ner köpte jag inte en enda skiva, nu närmar sig min skivsamling med stormsteg den magiska 100-gränsen, tack vare fildelning och nedladdning. Borde inte jag få ladda ned musik då, eftersom det uppenbarligen genererar mer pengar till artisterna? Bredbandsskatt alternativt fildelningsabonnemang hade åtminstone låtit mig fortsätta med mina vanor, på ett legalt sätt. Och det är ju bättre än ingenting. Men skivor tänker jag inte sluta köpa, hellre 100 skivor i hyllan än 10 000 filer på datorn. Vilket ser bäst ut?

Och ni som klagar på priset i nuläget, lägg ner. Ni kan betala 70 kr för en pizza, som räcker i 20 minuter i bästa fall. 99 kr för ett album som räcker hur länge som helst är ingenting i jämförelse.

1 kommentar:

  1. Håller med om att skivbolagen får för mycket pengar. En anledning till att problemet finns tror jag ligger i att skivbolagen inte insåg problemen för 5-10 år sedan. sen har vi ju visa andra som oxå drabbas av fildelningen men dessa problem går nog att lösa med inte nytänkande

    SvaraRadera