lördag 5 december 2009

Take me as I am

Gårdagen till ära debuterade jag på riktigt på Bongo. Nu ska vi inte förringa onsdagkvällens besök och sällskapet jag hade då, men en så pass lugn kväll kan maximalt ses som en lätt uppvärmning. Veckorna innan började en rädsla angående ett eventuellt antiklimax infinna sig, men min fruktan infriades lyckligtvis inte. En kväll med mersmak skulle man snarare kunna påstå att det blev. Nästa helg blir det till att se vad Malmös nattliv har att erbjuda, och efter det skulle man kunna tänka sig att Jönköpings krogar känns oerhört mediokra i jämförelse, det vill säga att mitt antiklimax skjuts upp några veckor. Jag är tveksam. Ärligt talat bör det inte spela någon som helst roll hur bra nattlivet är, det är precis som alkoholen bara en bisak. Inte ens den bästa baren/klubben med den bästa musiken och den billigaste alkoholen kan göra min vistelse där trevlig ifall det inte finns några trevliga personer där. Nu ska ju visserligen Thorsten följa med till Malmö, men jag kan inte påstå att han brukar vara där och bidra med sitt trevliga sällskap. Om vi ska sammanfatta lite: Det är egentligen inte det faktum att jag numera kan dricka mig berusad på krogen som gör min nyligen uppnådda myndighet så fenomenalt bra, det är att jag kan göra det i trevliga personers sällskap. För hur kul kan det egentligen vara att supa själv? Till och med A-lagarna sitter tillsammans med varandra utanför Systembolaget och är nostalgiska (visst är jag medveten om att de flesta alkoholister verkar i det fördolda, men man måste få ha med stereotyper).

Sent omsider lyckades jag till slut hoppa på den sista bussen hem. Väl där insåg jag vad jag kanske retar mig mest av allt på (nu överdriver jag antagligen). Riktigt, riktigt korkade personer. Nu krävs det antagligen ett förtydligande för att det här inte ska misstolkas. Jag syftar inte på, låt oss säga, den genomsnittliga fordonseleven som med sin bakgrund kanske inte har haft de ultimata förutsättningarna att skapa sig ett läshuvud. Inte syftar jag heller på relativt vanliga personer som då och då kan uttala någon riktigt korkad kommentar, det är allt som oftast mestadels komiskt (eller vad säger du Olof ifall du råkar läsa detta). Nej, istället menar jag personer som trots hyfsade förutsättningar, som trots att de så vitt jag vet inte brukar bidra med några imbecilla yttringar, ändå samlar på sig en mängd faktafel, som tror på alla myter och konspirationsteorier de hör och så vidare. Under bussresan satt jag nämligen precis framför ett sådant här riktigt stolpskott och hans två vänner. Hela resan satt han och pratade relativt välartikulerat om hur dålig och livsfarlig vaccinationen för svininfluensan är.

"Alltså, dom tog fram det här vaccinet så snabbt, så även om det funkar nu så kanske vi dör om 20 år av sprutan"
Jo visst, en 50 år gammal beprövad metod. Självklart skulle den helt plötsligt fungera på ett annat sätt. Det är ju verkligen högst troligt.

"Dom säger ju att det är vi unga som har störst risk att dö av influensan, men alla som har dött är ju varit medelålders"
Jo jo, här har man missuppfattat saken totalt. Kom han någonsin i kontakt med tanken att personer i medelåldern generellt är drabbade av fler riskfaktorer, så som hjärt- och kärlsjukdomar. Slog den tanken någonsin honom? Tänkte väl det. Det kan väl ändå inte vara så svårt att inse att det är när man jämför fullt friska personer som är det som åsyftas. Sen vet jag inte heller om det verkligen har uttryckts att unga drabbas hårdast, snarare är det väl så att unga drabbas hårdare jämfört med andra influensor. De i medelåldern har inte heller varit i kontakt med tidigare pandemier, således bör deras immunförsvar inte heller vara särskilt effektivt nu.

"Min syster fick stå i kö i två timmar, och sen när hon kom fram så sa dom att det bara fanns kvar till små barn"
Men varför går man då till sitt vaccinationsställe tider på dygnet när det så gott som garanterat kommer vara massor med folk där? Och det där med små barn, det kan ju ha att göra med att de får mindre doser, det är inget konstigt med det. Inte blandar vårdcentraler och dylika ställen till vaccinationsdoserna själva, de får nämligen dem färdiga i precis rätt storlek.

Hela resan satt jag bara och skakade på huvudet åt alla dumheter, det kändes som det enda självklara att göra. Olyckligtvis har jag glömt bort en mängd guldkorn, det här var sannerligen inte det enda han sa. Det mest komiska var nog ändå när en av hans vänner efter en av alla långa redogörelser helt seriöst utbrast: "Ja, det är helt sjukt". För helvete! Sedan är jag mycket medveten om att jag har en generellt negativ inställning till vaccinationen, men den baseras åtminstone inte på en mängd faktafel utan snarare att jag tycker att den verkar onödig för gemene man. I Nya Zeeland drabbades 11 % av befolkningen av influensan. 1 på 20 000 av de smittade avled. Det motsvarar ungefär 50 personer i Sverige, inte särdeles många med andra ord. Sen finns det de som kör på argumenten att det är förödande för ekonomin att många skulle bli sjuka samtidigt. Varför har man då inte en massvaccinering varje år när det kommer en så kallad vanlig influensa, då de brukar vara mer smittsamma vilket kan sägas vara synonymt med att fler blir sjuka. Nu är jag inte nationalekonom precis, men kostnaden för att köpa in alla doser (bra många fler än vad som behövs) tillsammans med kostnaden för all personal som hjälper till med vaccinationen, den bör inte vara speciellt liten i jämförelse med kostnaden för sjuk personal på landets arbetsplatser och den i sammanhanget minimala kostnaden för vård av allvarligt sjuka. Kanske är det till och med så att vaccinationen kostar mer, men det vet jag inte. Dessutom har jag vänner som var borta från skolan på grund av vaccinationen längre tid än vad jag var borta som med största sannolikhet var smittad på riktigt. Kanske är inte vaccinationen så nödvändig ändå, men om man ska vara av den åsikten kan man åtminstone använda sig av riktiga argument istället för rena och skära faktafel.

Nu har jag fått skriva av mig, vilket känns oerhört bra. Kvaliteten när man skriver bakfull är väl diskutabel, men ni får helt enkelt ha överseende med detta.

4 kommentarer:

  1. Jag kan tycka att du tappade tråden, var är analysen om din första ute-fredag. Jag skulle önska liksom en lista på bra å dåliga saker.

    Kultureliten

    SvaraRadera
  2. Generellt gillar jag inte att analysera tillställningar i dess olika former om det inte har hänt något extraordinärt, har märkt att det blev tråkigt i längden. Det är dock inte otänkbart att det kommer en om några veckor, då jag förhoppningsvis har mer kött på benen efter några fler besök.

    SvaraRadera
  3. Som jönköpingsbo, nåja - nästan - måste jag fråga om bussresan du talar om var hem från Bongo eller hem till, Skåne? För om människorna du hörde prata var jönköpingsbor måste jag bara säga att när det gäller köer och väntetider så bestämde landstinget, kommunen? sig för en del dumma regler när det gällde vaccinationen, vilket innebar befängda köer och brist på vaccin. Så systern var inte ensam. (jag själv blev ivägskickad och fick min dos tre veckor senare). Dock försvarar jag inte personerna du hörde, som sannerligen verkade ganska - eh, jag tror att jag undviker ett adjektiv här, annars somnar jag i en alltför misantropisk stämning.

    SvaraRadera
  4. Den beryktade bussresan var med buss 2 mellan Juneporten och Ekhagen, hem från Bongo. Skåne har inte varit hem för mig på drygt tio år, även om jag har full förståelse för att du inte kunde besitta den vetskapen.

    SvaraRadera