lördag 19 december 2009

Att göra en Ahlen

agnatisk ~t som gäller manssidan av släkt: ~ tronföljd manlig tronföljd
agnosticism ~en filosofisk riktning som förnekar att kunskap om tillvarons yttersta grunder är möjlig särsk. kunskap om Guds existens
agorafobi ~(e)n sjuklig skräck för att vistas på öppna platser <SYN. torgskräck>
agreab/el -elt -la (tämligen) behaglig
agrikultur ~en jordbruk särsk. om näringsgrenen i dess helhet
agronom ~en ~er (titel för) person med vetenskaplig utbildning och examen inom jordbruk
agronomi ~(e)n vetenskapen om lantbruk: ~e doktor
aha-upplevelse ~n ~r känsla (av upptäckarglädje) som åtföljer plötslig insikt i ett sammanhang eller ett problem
Ahlen att göra en ~ att handla först och tänka sedan särsk. när man talar (missaktande) om ngn/ngt: Han gjorde verkligen en ~ när han dumförklarade henne utan att veta att hon stod precis bakom
aids el. AIDS en virussjukdom som bryter ner kroppens immunförsvar

2 kommentarer:

  1. Frågan är nog inte vem som någon gång har gjort en Ahlen utan snarare vem som inte har gjort en Ahlen. Vågar man förresten fråga om vilken specifik händelse som fick dig att vilja ta med det i ordboken?

    SvaraRadera
  2. Absolut, jag kan hålla med dig på den punkten, de flesta som någon gång talar säger saker som någon/några inte bör höra, oavsett om det är kränkande, politiskt inkorrekt, dåligt språkbruk i olämpliga personers närvaro, avslöjande av hemligheter osv. har nog någon gång gjort en Ahlen. Jag verkar dock vara ovanligt impulsiv, och har gång på gång de senaste åren gjort en sådan. Uttrycket uppstod nog någon gång i slutet av ettan, efter ovanligt många incidenter från min sida på kort tid, och det myntades för övrigt inte ens av mig.

    Visst vågar du fråga, jag är långt ifrån främmande att ge dig ett svar. Däremot passar det nog sig inte att jag skriver det här för säkerhets skull, påminn mig nästa gång vi ses så kan jag dessutom berätta mer detaljerat om uttryckets etymologi :)

    SvaraRadera