söndag 30 augusti 2009

Revolutionerande nyskapande?

I tidernas begynnelse fanns bloggen. Sedermera kom mikrobloggen och videobloggen, med ett klientel som skiljer sig markant. Mikrobloggen har ett relativt högt anseende, och används frekvent av allehanda kändisar. Dessutom är den funktionell då den uppenbarligen kan användas både för liverapportering och i valkampanjer. Videobloggen å andra sidan, har låg status då den allt som oftast används av så kallade fjortisar som vill visa upp sig och berätta om sitt senaste fynd på Gina Tricot. Och berätta om fynd, det är de bra på. Det är vanligtvis inga korta redogörelser de bjuder på, utan inläggen brukar fortgå i flera minuter.

En kombination av de båda skulle alltså antingen bli en mikrovideoblogg, eller en videomikroblogg. Kanske är följande den alla första sådana.


6 kommentarer:

  1. Jag noterar att frasen också uppfyller alla kriterier för en mikronovell. Du kanske borde visa upp filmen för jönköpingsposten?

    SvaraRadera
  2. Hm, det är sannerligen sant. Frågan är om dess indikation på att droger har använts passar denna tidning? Sedan är det inte någon tidning jag följer regelbundet, så jag kan inte påstå att jag vet hur jag skall gå till väga.

    SvaraRadera
  3. Man vet aldrig, ibland kanske de gör en avstickare från sin sedvanliga politiska korrekthet. Jag vet inte exakt hur man ska gå till väga jag heller, men det lär inte vara några problem att kolla upp.

    SvaraRadera
  4. Nu vet jag inte ifall du är en regelbunden läsare, men tror du att du har möjlighet att ta reda på det?

    SvaraRadera
  5. Relativt regelbunden läsare skulle jag väl vilja säga att jag är. Om du bara är intresserad av att få din mikronovell tryckt i skriftlig form kan jag kolla upp saken imorgon tror jag. I och för sig vet jag inte om JP fortfarande publicerar några mikronoveller, men vi får hoppas.

    SvaraRadera
  6. Säga vad man vill om JP, men jag tvivlar att de har tekniken att publicera filmer i den pappersbaserade upplagan (även om tekniken numera verkar finnas). Den enda möjligheten verkar vara skriftlig form.

    Och ska jag ärlig gör det varken till eller från om jag får den publicerad, däremot skulle det vara roligt att på ett eller annat sätt börja trolla med denna tidning.

    SvaraRadera