söndag 21 juni 2009

Filosofiskt initiativ

I torsdags var mamma Ahlen och pappa Ahlen i Borås för att beskåda en konsert med den beryktade Morrissey i huvudrollen. Den ganska trevliga konsekvensen av detta blev att jag än en gång fick spendera kvällen som barnvakt. Hjördis passar helt enkelt inte sig själv, och min bror Karl betraktas väl som för oansvarig för att klara denna inte allt för svåra uppgift.

I uppdraget som barnvakt ingår även att vid lämplig tid på kvällen lägga Hjördis och se till att hon somnar. Den här gången visade hon, som så många gånger annars, prov på sin fenomenala verbala förmåga istället för att följa min önskan att falla i sömn så snabbt som möjligt.

Hjördis: "Spöken finns inte på riktigt"
Jag: "Nä, bara på låtsas"
Hjördis: "Spöken kan finnas på film"
Jag: "Ja, eller på TV, men det är ju inte på riktigt"
Hjördis: "Nä. Det kan finnas spökböcker"
Jag: "Ja precis"
Hjördis: "Det kan finnas spökpennor"
Jag: "Just det"
Hjördis: Det kan finnas spöktröjor
Jag: "Mmm..."
Hjördis: "Det kan finnas spöktäcken"
Jag: "Ja, eller spökfiltar, det har ju du"
Hjördis: "Ja, med Laban på. Tänk om dom hade kallat Laban för Sigge..."
Jag: "Kallar dom Laban för Sigge?"
Hjördis: "Nej, tänk om dom hade kallat han för Sigge!"
Jag: "Ja...?"
Hjördis: "Då hade jag haft en Sigge-filt..."

Så filosofisk var jag definitivt inte i den åldern, jag känner redan hur hon kommer bli en farlig konkurrent av hemskt kraftiga mått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar